4 tips til at forblive glad, passioneret og produktiv på arbejdet

Frygt ikke mandage – grib dem, omfavn dem og glæd dig til dem!

Glad medarbejder

Start hver dag positiv og motiveret

Uanset, hvor spændende og omskifteligt ens job måtte være, kan man ende med at føle sig fanget i træge arbejdsrutiner. Det er helt naturligt, at man efter nogle år, eller måneder, simpelthen finder sig selv i en situation, hvor man ikke har den samme ild som de første uger på jobbet. Heldigvis er der ingen grund til at fortvivle.

Når man arbejder i servicebranchen og har med mennesker at gøre er der nogle teknikker man kan gøre brug af, for at sikre, at ens levebrød giver gode og berigende personlige oplevelser.

Her kommer 4 tips til, hvordan du kan starte hver dag glad og passioneret.

1. Sæt mål for dig selv

Det er svært at føle sig i topform, hvis man ikke ved, hvad det er, man vil. Tænk over en liste over mål du gerne vil nå. Det kan være både store og små ting; tænk eventuelt over det over morgenkaffen, eller i bilen eller på cyklen på vej på arbejde. Målene bør være noget, som du tror på, at du kan opnå og som kan gavne dig fremadrettet. Det kan være alt fra at være en ekstra god kollega, være gladere overfor kunder eller opsøge opgaver, du normalt ville søge væk fra. Alle elsker følelsen af at krydse noget fra deres liste – også selvom det er en liste, som kun findes i hovedet, og det holder dig på sporet hele dagen.

2. Start morgenen med noget du elsker

Start dagen positiv. Tænk over, hvad du elsker selv på dage, hvor du har travlt eller er træt. Er det en løbetur til solopgangen? En kop kaffe og en avis? Eller er det at lytte til dit yndlingsband alt for højt? Ligegyldigt hvad, så sørg for, at du har tid i din morgenrutine til at starte dagen med noget du elsker.

3. Brug dine kollegaer

Samarbejde hjælper ikke kun med at holde dig ansvarlig overfor andre, men det gør også arbejdsdagen mere spændende og givende. På arbejdet er det en god idé at søge samarbejde de steder, hvor det er muligt, så du ofte skal interagere med andre og får udfordringer, som du måske ikke havde forventet. Den rette kollega hjælper dig med at komme igennem de hårde tider, og står ved din side og jubler, når sejren er i hus. Sørg for, at du gør det samme for dem!

4. Planlægning og organisering

Ikke to mennesker er ens. Nogle trives i kaos, og andre kan ikke udstå det.  Uanset, er det en god regel at forsøge at holde det rent og ryddeligt, der hvor du arbejder. Hvis du kan gøre det til en vane at sørge for at have styr på de materielle ting omkring dig, vil det også være nemmere for dig at have et frisk og åbent sind. En organiseret tankegang er ofte en produktivt og lidenskabeligt tankegang.